„Někteří lidé si myslí, že dobrým tanečníkem se musíte narodit, ale všichni dobří tanečníci, které znám, se museli učit a tvrdě trénovat.“ Fred Astair
Brněnská část Židenice se může pyšnit několika malebnými zákoutími a přírodními parky. Jedním z nich je i lesopark Bílá hora, který jistě znáte, ale možná se vám ne vždy zachtělo vystoupat do prudkého kopce. Pokud se však vydáte na tuto procházku, můžete slyšet už z dálky zvuk hudebních nástrojů, po cestě potkáte malé hudebníky nesoucí si houslový futrál, výtvarníky s výkresem pod paží nebo ladné dívky s drdůlkem na hlavě. Jejich cesta vede do Základní umělecké školy PhDr. Zbyňka Mrkose – školy, na jejíž bílé fasádě se odrážejí vlnící se arabesky, jako symbol mnohdy klikaté cesty k umění. Tedy k tomu, stát se dobrým hudebníkem, hercem, výtvarníkem nebo tanečníkem.
Právě posledně jmenované – tanečníky, přesněji žáky tanečního oboru, bychom vám chtěli přiblížit. Tanec je křehké umění i náročná disciplína. Kdo by neznal balety jako je Labutí jezero nebo vánočního Louskáčka. Cesta k vrcholu baletního umění však není jednoduchá a často začíná právě v základní umělecké škole. Žáci se poprvé seznamují se základy tance, učí se první krůčky a taneční disciplínu. Mají možnost rozvíjet svůj taneční projev, hudební a prostorové cítění ve spolupráci s živým klavírním doprovodem. Nejmenší žáci provádějí jednoduché taneční prvky formou rytmických her a gymnastických cvičení. Starším žákům nabízí taneční obor naší ZUŠky vzdělávání v tanci lidovém, klasickém i současném. Žákům umožňujeme také aktivní zapojení do přípravy a realizace choreografií. Často se podílí na tvorbě kostýmů a nutno podotknout, že tanec v nadýchaných baletních “tutu” láká snad všechny tanečnice bez rozdílu věku. V prostorách vkusně zařízeného zrcadlového sálu školy nacvičují svá vystoupení, která prezentují na divadelním jevišti se vším, co k pravému divadlu patří – nervozitou za oponou, soustředěným výkonem a odměnou v podobě závěrečného aplausu.
V naší škole se můžeme věnovat i dětem, které zpočátku neprojevují výrazné umělecké nadání. Individuální osobnost dětí se může rozvíjet přirozeně v bezpečném a přátelském prostředí. Pro každého tanec znamená něco jiného, především je to svoboda, možnost vyjádřit pocity a myšlenky, očista duše, koníček, zábava, inspirace, odreagování …
Žáci sdílejí společnou radost z tance, tvořivosti i nových vztahů s jinými dětmi, které mají podobné zájmy. Mají tak jedinečnou příležitost smysluplně využít volný čas a obohatit život pohybovou aktivitou. Výjimečně nadané žáky připravujeme ke studiu na vyšších uměleckých školách. Náš článek jsme začali citátem Freda Astaira a skončíme citátem jednoho z nejvýznamnějších choreografů 20. století George Balanchina. A vy, kteří se vydáte na procházku na Bílou horu, budete už vědět, co se, mimo jiné, skrývá za okny té hrající budovy nahoře na kopci.
„Tanec je významný a důležitý – ano. Ale především je to potěšení.” George Balanchine
Autorkou textu je MgA. Eva Šeneklová, vyučující tanečního oboru v hlavní budově školy budově Došlíkova 4185/48.